Effectief Communiceren

Bij veel bedrijven rijst vaak de vraag: ‘Effectief communiceren, hoe doe je dat?’. Effectieve communicatie is voor teams intern van belang, maar het is ook belangrijk om goed te kunnen communiceren aan de telefoon en naar leidinggevenden en klanten. Communicatie is complex maar iedereen kan leren om effectief te communiceren! Deze training is een soort cursus om de competenties en vaardigheden van werknemers met betrekking tot communicatie te verbeteren. Communicatie kan de onderlinge relaties tussen medewerkers beïnvloeden en wanneer effectief gecommuniceerd wordt verbetert ook de samenwerking van teams binnen het bedrijf aanzienlijk.

Wat is en doet effectieve communicatie?

Assertiviteit is een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie. Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf en zelfverzekerd maar zelfbewust zijn. Assertieve mensen durven hun mening op een daadkrachtige manier te formuleren, zijn zichtbaar binnen de organisatie, zijn in staat grenzen te stellen aan onacceptabel gedrag en kunnen effectieve, constructieve feedback geven op anderen. Dit zijn vormen van effectieve communicatie welke zorgen voor duidelijkheid, initiatief, productiviteit en waardering.

Effectief Communiceren

In deze training staan alle verschillende soorten communicatie centraal, zowel verbaal als non-verbaal. Iedereen communiceert namelijk anders en op diverse manieren. Tijdens de training leren werknemers effectiever communiceren met behulp van coaching over assertiviteit, zelfvertrouwen en persoonlijk leiderschap. In teams gaan we samen met andere collega’s aan de slag met effectief en actief luisteren, en persoonlijke communicatieve vaardigheden. Hierbij hebben we oog voor de interpersoonlijke relaties onderling. Tijdens de training stelt iedereen een persoonlijk leerdoel op en doen we gezamenlijke oefeningen om effectiever te leren communiceren. Door gezamenlijk te oefenen raken teamleden beter op elkaar ingespeeld en weten beter wat ze aan elkaar hebben. Ook geef ik binnen de workshop praktische tips die direct in praktijk kunnen worden gebracht. Een paar van deze tips om effectiever te communiceren zijn:

  • Luister goed en laat de ander uitpraten. Reageer pas als iemand klaar is met communiceren.
  • Geef een samenvatting over hetgeen de ander je heeft verteld. Zo check je of je het goed hebt begrepen.
  • Ga uit van het positieve! Ondanks dat het niet altijd zo over komt, bedoelen mensen het vrijwel altijd goed.

Effectief Communiceren op de werkvloer

Lees meer over de toegevoegde waarde van deze training in mijn artikel over assertiviteit en persoonlijk leiderschap. In dit artikel benoem ik de vele voordelen van een training effectief communiceren voor teams. Neem dan gerust contact met mij op.