Burn-out

Burn-out voorkomen en omgaan met stress

(Het gevoel van) te hoge werkdruk en langdurige overbelasting leiden tot veel werkstress. Af en toe een beetje stress is geen probleem, soms functioneren mensen er zelfs effectiever door. Wanneer de werkstress echter té lang en te heftig aanhoudt kan dit leiden tot ernstige gevolgen zoals een burn-out. Omdat burn-out tegenwoordig de meest voorkomende beroepsziekte is, geef ik tips en adviezen ter voorkoming van overbelasting en begeleiding bij burn-out. Ik help werknemers om beter hun grenzen aan te geven en leer werkgevers signalen te herkennen bij overspannenheid of burn-out. Voorkomen is immers beter dan genezen! Bovendien geef ik tips over hoe je om kunt gaan met stress op het werk en hoe je een burn-out kunt overwinnen en genezen.

Wat is een burn-out?

Burn-out is een uitputtingsreactie van je lichaam en geest door langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam. Een burn-out ontstaat als mensen, ondanks stress en spanningsklachten, geen tijd nemen voor herstel, maar stug doorgaan. De aanleiding is vaak een combinatie van werk, privé en de persoonlijkheid van degene die een burn-out krijgt. Het lichaam zegt vaak letterlijk ‘stop, tot hier en niet verder’ en stopt er dan mee. Maar hoe herken je een burn-out?

Hoe herken je/weet je of je een burn-out hebt?

Heb je het gevoel dat een van je medewerkers heeft of jijzelf een burn-out hebt? Bekijk dan eerst of je de kenmerken van burn-out herkent of dat er misschien iets anders speelt. Wil je liever een test doen om te kijken of je een burn-out hebt? Lees dan verder bij ‘Gratis en laagdrempelig advies over burn-out’.

Fysieke burn-outklachten: heel erg moe zijn, slecht slapen, spijsverteringsproblemen, duizeligheid, gespannen spieren, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, onrustige gevoelens, hoge bloeddruk, afgenomen weerstand, hyperventilatie, oorsuizen, slecht zien, haaruitval.
Emotionele burn-outklachten: paniekaanvallen, angst, wisselende stemmingen, snel huilen/emotioneel, cynisch, machteloos, een ontredderd gevoel, prikkelbaar, geïrriteerd, snel boos zijn, neerslachtig zijn.
Cognitieve burn-outklachten: slecht concentratievermogen, niet meer durven reizen of autorijden, piekeren, negatief zelfbeeld, problemen met plannen, doemdenken, interesseverlies, minder flexibel zijn.
Gedragsmatige burn-outklachten: besluiteloos, geen zin in intimiteit, gehaast of ongeduldig zijn, terug getrokken zijn, onzeker zijn, veel fouten maken, niet efficiënt werken, meer gebruik maken van bijvoorbeeld: koffie, alcohol, roken, drugs.

Burn-out voorkomen, herkennen en behandelen

In een individueel traject werk ik met verschillende werkmethodes en gedragstherapie. Dit zijn ACT therapie (acceptance and commitment therapy) gecombineerd met ‘Nooit meer burn-out‘ van Anita Roelands. Wil je meer weten over het toepassen van ACT in teams? Lees dan mijn artikel over psychologische flexibiliteit.

Omgaan met werkdruk en werkstress

Als er een hoge werkdruk is en werkstress aanwezig zijn op de werkvloer, kan ik een (preventieve) workshop verzorgen over hoe om te gaan met stress en werkdruk.

Wat leer je tijdens een workshop burn-out voorkomen of genezen?

In een individueel traject leer je inzicht te verkrijgen in oorzaken van burn-out. Je leert, door middel van een programma, te werken aan verbetering herstel via verschillende stappen. Het is de bedoeling dat je aan huiswerkopdrachten werkt, waardoor je langzaam maar zeker verbetering zult ervaren. Hoe snel je leert omgaan met werkdruk en werkstress is voor iedereen anders en ook afhankelijk van hoe lang iemand roofbouw op zichzelf heeft gepleegd. De training burn-out is maatwerk omdat ieder mens anders is. Het opbouwen en re-integreren in je werk kost tijd en grenzen stellen is een leerproces. Helaas werkt druk op jezelf uitoefenen meestal averechts. Soms zijn een assertiviteitstraining of een workshop grenzen stellen goede aanvullingen op het traject herstellen van een burn-out.

Test op burn-out en gratis laagdrempelig advies

Wil je je gratis laten testen om er achter te komen of je een burn-out hebt? Vul dan de test op burn-out in. Je kunt de test zelf op je gemak invullen en hem daarna versturen. Ik bekijk voor jou de testresultaten en als de uitslag gereed is neem ik contact met je op. We plannen dan een vrijblijvende (digitale of telefonische) sessie van een kwartier om de uitslag te bespreken. In deze sessie geef ik je gratis advies over burn-out en inventariseren we samen of er extra stappen nodig zijn om bij jou een burn-out te voorkomen of te behandelen. Uiteraard is ook de inventarisatie geheel vrijblijvend en kies je zelf of je actie wilt ondernemen.

Contact

Praktijkadres:
Edisonstraat 84
7006 RE Doetinchem

Telefoon:
06 4911 8562
Email: info@beplovink.nl