Ik ben toe aan vakantie. Hoe kom ik tot rust?

10 tips om optimaal te ontspannen tijdens je vakantie.

Ben je de afgelopen tijd erg druk geweest en toe aan vakantie? Of moest je veel deadlines of targets halen? Dan kan je wellicht wel wat tips gebruiken over hoe je kunt (leren) ontspannen tijdens je vakantie. Misschien hik je wel tegen de laatste loodjes werk aan. En die wegen toch echt het zwaarst… De extra druk net voor de eindsprint kán een boost geven, maar bewust of onbewust veroorzaakt die ook vaak te veel stress. Ga jij binnenkort je vakantie in en ben je benieuwd hoe je echt tot rust kunt komen? Hieronder lees je hoe je een vakantiegevoel krijgt en geef ik 10 ontspanningstips zodat je tot rust kunt komen.

Hoe krijg ik een vakantiegevoel?

– Blokkeer tijd in je agenda

Een vakantiegevoel begint met de voorpret. Begin dus met het plannen van je vakantie om dat vakantiegevoel aan te wakkeren. Blokkeer tijd in je agenda en zorg dat je die tijd écht vrijhoudt voor je vakantie. Dan heb je iets om naar uit te kijken. Blokkeer je meerdere momenten per jaar? Dan is het effect nog groter. Uit onderzoek bleek dat meerdere korte vakanties per jaar meer rust opleveren. Een lange vakantie in de zomer is voor iedereen aanlokkelijk, zeker als dit veel tijd met je gezin oplevert, maar meerdere kortere vakanties gedurende het jaar zorgen dat je je meer ontspannen voelt.

– Bepaal samen wat je gaat doen

Heb je je vakantie ingepland? Bekijk en bespreek daarna samen wat je graag wilt gaan doen tijdens je vakantie. Door samen te bespreken wat jullie gaan doen, geniet je samen van de voorpret en kun je samen uitkijken naar een fijne tijd. Bovendien voorkom je spanning vanwege eventuele verkeerde of onrealistische verwachtingen.

– Bepaal wat je wilt besteden

Het is ook van belang om even af te stemmen hoeveel geld je wilt uitgeven aan wat je wilt gaan doen in de vakantie. De activiteiten tijdens je vakantie hoeven niet groots te zijn om een vakantiegevoel te krijgen. Activiteiten in je woonomgeving, picknicken en wandelen of fietsen zijn ook de moeite waard en geven een heerlijk ontspannen gevoel.

En dan begint je vakantie… 10 Handvatten en tips om te (leren) ontspannen

  1. Vertrek niet op de 1e vakantiedag, maar neem even de tijd om bij te komen van de drukte. Als je erg druk geweest bent, heb je waarschijnlijk (te) veel ‘aan’ gestaan. Als je te veel ‘aan’ stond, heb je even de tijd nodig om daarvan te herstellen. Je koffers inpakken en vertrekken kunnen een leuke activiteit zijn, maar je staat dat wel wéér ‘aan’.
  2. Spreek je uit en wees eerlijk over wat je wilt tijdens je vakantie. Zo doe je waar je zelf zin in hebt en voorkom je teleurstellingen. De één is nu eenmaal wat actiever dan de ander.
  3. Maak van tevoren afspraken, of je nu met vrienden gaat of met je gezin. Als iedereen weet waar ze aan toe zijn, voorkom je dat je weer de hele dag ‘aan’ staat.
  4. Geef elkaar de ruimte, als je alles altijd samen ‘moet’ doen heb je weinig tijd voor jezelf. Pak af en toe een momentje ‘me-time’ en sluit eventueel compromissen over wat je samen en wat je liever alleen doet.
  5. Neem (een beetje) afstand van sociale media. Stap bijvoorbeeld (tijdelijk) uit bepaalde WhatsApp groepen, verwijder je LinkedIn- Facebook- en Twitterapp en laat dat digitale wereldje even voor wat het is. Geef je collega’s, vrienden of familie aan dat het niet persoonlijk bedoeld is en dat je graag even af wilt schakelen. Op die manier hoef je geen onmogelijke grenzen voor jezelf te stellen. Social media zijn erop gebouwd om continu en automatisch jouw aandacht te vangen. Door ze tijdelijk te verwijderen krijgen ze jouw aandacht niet en levert dat meer rust op in je hoofd.
  6. Geniet van het moment. Van een ondergaande zon, een gebakje of je favoriete plek aan het water. Blijf met je gedachten bewust bij dat moment. Neem de tijd voor de kleine, maar mooie en lekkere dingen in het leven. Zo ben je je bewuster van de ervaring en voel je je gelukkiger.
  7. Let eens niet op de klok. Een dag of een paar dagen of zelfs langer. Als je de tijd ‘vergeet’ krijg je het gevoel van echt in het HIER EN NU zijn. Zo geniet je echt van het moment en voel je ontspannen. Wie altijd allerlei to-do lijstjes heeft, is continu in gedachten al bij de volgende stap. Daardoor leef je gejaagder en kun je niet ontspannen.
  8. Ontdek jouw energiegevers en energievreters. Bedenk welke ervaringen jou in je vakantie energie geven en doe die dingen. Merk je dat er bepaalde dingen zijn die energie vreten? Stop daar dan mee. Even voor jezelf kiezen dus!
  9. Pas op met alcohol. Hoe lekker het ook is om ’s avonds wijn of bier te drinken, door te veel alcohol slaap je slechter en dat heeft effect op hoe jij je overdag voelt. Wanneer je slaapt voeren jouw lichaam en brein herstelwerkzaamheden uit. Als je te weinig slaapt doordat je te veel alcohol gebruikt, moet jouw lichaam erg hard werken om de afvalstoffen te verwijderen. Daardoor raak je vermoeid en kun je minder genieten van je vakantie.
  10. Ga eens lekker niksen of lanterfanteren! Niksen of jezelf vervelen is een hele goede manier om te ontspannen. Je hoofd raakt er leeg door en vaak kom je ook nog op goeie ideeën!

Even de uitknop gebruiken

Mijn 10 tips geven je handvatten waarmee je in de vakantie niet op ‘aan’ maar op uit kunt gaan. Ik nodig je uit om dit te proberen. Zo kom je uitgerust je vakantie uit! Maar ook voor mij zijn deze tips een uitdaging. Ik ga proberen de tips zoveel mogelijk toe te passen, door bijvoorbeeld bewust mijn telefoon op een andere plek te leggen en WhatsApp groepen uit te schakelen. Ik wens ook jou zo een relaxte en ontspannen vakantie toe!

Lukt het ontspannen niet?

Vind je het moeilijk om tijdens je vakantie te ontspannen? Lukt het je niet om goed tot rust te komen? Dan kan het zijn dat je, ondanks je fijne vakantie, last hebt van (chronische) stressklachten. Heb je hier vragen over of zou je graag een vrijblijvend gesprek willen om te kijken hoe je beter kunt leren ontspannen? Neem dan gerust contact met mij op. Ik bied een gratis en laagdrempelig informatief aan gesprek van 30 minuten. Ook kunnen we samen kijken of een training of workshop of individueel traject jou kan helpen om je weer lekkerder in je vel te voelen.

Heb ik een burn-out?

Heb je vermoedens dat je een Burn-Out hebt? Vul dan de vragenlijst in om te kijken of dat het geval is. Daarna bied ik je een gratis en laagdrempelig informatief aan gesprek van 30 minuten. Indien nodig bekijken we samen hoe je op een gezonde manier kunt herstellen van een burn-out, eventueel in een individueel traject.