Training Effectief Communiceren
Leer effectief communiceren en met zelfvertrouwen het gesprek aangaan
Deelnemers aan de training effectief communiceren vertellen mij tijdens de intake vaak dat het zo lastig is om grenzen aan te geven:
- ‘Een collega of de werkgever geeft me er weer werk bij en ik red het niet om het werk af te maken, maar ik kan die ander toch niet teleurstellen? En wat denkt die persoon dan wel over mij. Dat ik traag ben of mijn werk niet goed doe?’
- ‘Als ik moet overwerken verzin ik een smoes om nee te kunnen zeggen en dat doe ik al zo lang.
- ‘Ik beloof vaak dingen aan anderen, maar dan kom ik ze niet na. Ik zeg ja omdat ik geen nee durf te zeggen en zo kom ik in de problemen.’
- ‘Ik werk al maanden structureel over en voel me nu oververmoeid. Ik kan geen ‘nee’ zeggen.’
- ‘Ik durf mijn mening niet te geven en als iemand mij een compliment geef, geloof ik er niets van.’
- ‘Ik kan niet tegen kritiek dus ik doe maar wat ze van me vragen, zo voorkom ik hopelijk kritiek, eigenlijk zit ik een ander voortdurend te pleasen.’
Dit zijn zo maar wat ervaringen van deelnemers die de training ‘En Nu Ik!’ bij mij volgen. Vaak zijn zij onzeker en hebben ze geen positief zelfbeeld. Dit belemmert ze in hun werkende en dagelijks leven.
Innerlijke criticus: ‘Je kunt er niets van’
Om je onzekerheid de baas te worden is het belangrijk om te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Dit doe je door vaardigheden te ontwikkelen en te leren je te focussen op wat er goed gaat. Op die manier verbind je je minder met die negatieve innerlijke criticus die je steeds zegt “je kunt er niets van”. Natuurlijk speelt je voorgeschiedenis een rol in deze onzekerheid, maar je kunt er verandering in aanbrengen. Het is nooit te laat om te leren!
Training ‘En Nu Ik!’
Mijn training ‘En Nu Ik!’ helpt jou je onzekerheid de baas te worden en beter grenzen te stellen. In deze training leer je assertiever en zelfverzekerder te worden. Ik maak gebruik van gespreksvaardigheden en ACT. Ook oefenen we heel erg veel in een groep. Oefenen in een groep is wellicht buiten je comfortzone, maar door wat je leert toe te passen in een veilige groep, ga je dit ook oefenen in de buitenwereld. Zo kun je jouw vaardigheden gebruiken in je dagelijks leven.
Veiligheid
Veiligheid binnen de groep staat bij mij heel hoog in het vaandel. Ik besteed er veel aandacht aan dat deelnemers zich op hun gemak voelen. Gisteren was de 1e bijeenkomst van de nieuwe groep deelnemers aan ‘En Nu Ik!’. De groepsleden gaven mij een mooi compliment: ze ervaarden veiligheid in de groep en dat direct bij de eerste bijeenkomst. Dat is een prachtige pluim!
Dit leer je met ‘En Nu Ik!’
- Luisteren, een belangrijke basisvaardigheid
- Een gesprek voeren want dat is een hele kunst
- Omgaan met kritiek en hoe te reageren op een compliment
- Het stellen van grenzen, hoe doe je dat?
- Omgaan met je innerlijke criticus
- Omgaan met negatieve en onzekere gevoelens
Deze methoden gebruik ik
Verschillende gesprekstechnieken, ACT technieken om psychologische flexibiliteit te vergroten.
Dit krijg je mee
Een digitaal werkboek, veel informatie tijdens de 7 sessies, veel tips en tools die je kunt gaan toepassen in je dagelijkse en werkende leven. Je gaat je zelfvertrouwen vergroten en meer in jezelf geloven. Ben je benieuwd hoe het werkboek eruit ziet en wat je ermee kunt? Via deze link kun je hoofdstuk 1 gratis downloaden. Probeer een paar oefeningen, lees de inleidende theorie en ontdek hoe ACT jou zou kunnen helpen.
Duurzame inzetbaarheid
Om duurzaam inzetbaar te blijven is het belangrijk dat mensen hun grenzen kunnen aangeven en genoeg zelfvertrouwen hebben. Dit vergroot werkgeluk en dat is een investering waard. De training ‘En Nu Ik!’ is individueel of in teamverband te volgen. Het is ook mogelijk om deze training in teams binnen een bedrijf te geven. Ben jij werkgever en zie je een werknemer ondersneeuwen? Verwijs hem of haar dan gerust naar mij voor een vrijblijvende kennismaking. Wil je meer weten over leren effectief communiceren voor bedrijven en werknemers? Lees dan meer over mijn bedrijfstraining effectief communiceren.