Begeleiding bij chronische stress of burn-out

Begeleiding bij chronische stress of burn-out

Iedereen wil graag gelukkig zijn op het werk en werk doen waar men energie van krijgt. Maar vaker dan we willen is werkgeluk slechts beperkt of helemaal niet aanwezig. De afwezigheid van werkgeluk wordt vaak veroorzaakt door het hebben van chronische (lang aanhoudende of niet verdwijnende) stress of een burn-out. Klachten die horen bij chronische stress of burn-out zijn op hun beurt vaak werk gerelateerd. Mensen met chronische stress of een burn-out zijn bijvoorbeeld al een lange tijd gespannen, ze voelen veel onrust, ze slapen slecht, hun concentratie is weg, ze hebben een kort lontje en/of ze ervaren (hoge) werkdruk. Daardoor kunnen ergere klachten ontstaan zoals:

    • Weinig energie
    • Niet herstellen na inspanning
    • Verzwakte weerstand
    • Concentratieproblemen
    • Eindeloos piekeren/malen
    • Veel vergissingen/vaker fouten maken dan normaal
    • Angsten/paniek
    • Het werk mee naar huis nemen
    • Sociaal terugtrek-gedrag
    • Geïrriteerdheid
    • Uitstelgedrag

Stress kan ziekmakend zijn!

Pas er dus echt mee op! Denk niet: ‘Ach, deze klachten gaan wel weer over’ of ‘Ach, zo erg is het allemaal niet’. Onderschat stress niet! Herken je jezelf in bovenstaande symptomen? Dan is het tijd om jezelf en je klachten serieus te nemen en ermee aan de slag te gaan. Wil je graag testen of je een burn-out hebt? Bekijk dan de test op burn-out.

Begeleiding en hulp vragen

De juiste stappen zetten is noodzakelijk om ergere stressklachten te voorkomen en om je werkgeluk weer terug te vinden. Gun het jezelf om je goed te voelen en weer met plezier naar je werk te gaan. Of gun het jezelf gelukkiger te worden, doordat je erbij stil kunt staan dat deze baan wellicht niet meer geschikt voor je is omdat deze een hoop energie vreet. Stel hulp vragen dus niet langer uit! Als je er op tijd bij bent, ben je met een aantal (kleine) aanpassingen en de juiste begeleiding zo weer de oude én heb je handvatten om beter met stress om te gaan in de toekomst. Neem gerust contact met mij op. Dan geef ik je advies over je klachten en behandelmethodes. Ben je benieuwd hoe een stress gerelateerd coachingstraject in zijn werk gaat? Lees dan hieronder verder.

Hoe gaat een traject van begeleiding/coaching bij chronische stress of burn-out in zijn werk?

Intakegesprek: vragen om inzicht te krijgen

Zodra je mij belt of mailt over stress gerelateerde klachten neem ik jouw klachten direct serieus. Dat is erg belangrijk, namelijk om ergere klachten te voorkomen. Ik plan altijd eerst een intakegesprek in. Tijdens de intake probeer ik inzicht te krijgen in jouw situatie. Ik bespreek met jou wat jouw klachten zijn en wat de oorzaken van die klachten zijn. Ook hebben we het over hoe lang de klachten al een rol spelen en wat je er tot op heden mee gedaan hebt. Ik vraag je bijvoorbeeld: ‘Hoe is je werksituatie?’, ‘Hoe is je privé situatie?’ en ‘Heb je (voldoende) sociale steun vanuit je omgeving?’. Zodra jouw klachten duidelijk zijn en jouw hulpvraag helder is, kan de burn-out vragenlijst nog wat meer duidelijkheid geven in jouw situatie.

Uitleg over het lichaam

Tijdens het intakegesprek leg ik je tevens uit hoe ons lichaam werkt als het last heeft van stressklachten. Stress is niet altijd per sé slecht, maar te véél spanning en stress kan leiden tot chronische stress of zelfs een burn-out. Zo krijg je inzicht in waarom het ook daadwerkelijk belangrijk is om iets aan jouw stressklachten te doen en deze serieus te nemen. Hiermee ontstaat motivatie om de situatie aan te pakken. Motivatie om je situatie te veranderen is erg belangrijk bij het herstelproces. Je moet immers zélf actief aan de slag met de handvatten die ik je geef.

In stappen naar herstel van chronische stress of burn-out

Na het intakegesprek gaan we afspraken maken en werken we stapsgewijs naar herstel toe. Dit doen we aan de hand van de CSR methode: Chronische Stress Reversal.

  1. Stap 1. Roofbouw op het lichaam stoppen en fysiek herstel. In deze fase leer je onder andere hoe je kunt ontspannen, haal je taken van je dagelijkse dingen af in plaats van er taken bij te maken. Je slaapt veel, je gaat kwalitatief wandelen en actief proberen om stressoren te verminderen.
  2. Stap 2. Reserves aanvullen en zelfmanagement. In deze fase leer je onder meer om je bewust te worden van lichaamssignalen en van veranderingen in attitudehouding. Je gaat je voorbereiden op re-integratie, herstel en beweging.
  3. Stap 3. Re-integreren en conditieopbouw. In deze fase ga je bijvoorbeeld aan de slag met zelfmanagement, grenzen stellen, je conditie verbeteren en het opbouwen van re-integratie.

Na dit traject heb je de juiste bagage om je weer goed en vitaal te voelen. Bovendien heb handvatten gekregen waarmee je in de toekomst tijdig signalen van stress herkent en daar op een gezonde manier mee aan de slag kunt.

Heb je naar aanleiding van hoe een intake en een stress coachingstraject eruit zien nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Dan maak ik tijd voor om je van antwoorden te voorzien.